Był sobie Glide

Był sobie GlideWiększość osĂłb ktĂłre mają styczność z komputerami dłuĹźej niĹź 7 lat ( w roku 2000 3dfx został przejęty przez Nvidię) wiedzą, Ĺźe kiedyś oprĂłcz DirectX i OpenGL było coś jeszcze – Glide. To API stworzone właśnie przez 3Dfx specjalnie dla swoich kart graficznych. W czasach Voodoo i Voodoo 2 było to najlepsze co mogło spotkać graczy. Konkurencja była wtedy w powijakach i to właśnie Glide dominował takĹźe dlatego, Ĺźe Voodoo wprowadziło graczy w świat 3D. KaĹźda gra, ktĂłra chciała dotrzeć do szerokiej publiczności musiała go wspierać…

Dlaczego o tym API się juĹź nie mĂłwi? Po pierwsze z powodu zamknięcia 3Dfxa, po drugie konkurencja wyprzedziła w końcu Glide w wydajności. Jako, Ĺźe było zamkniętym API przeĹźywające kryzys przedsiębiorstwo nie było w stanie nadążyć za konkurencją. Pod koniec swojego istnienia Glide stało się open source lecz było juĹź za późno… Pozostało jedynie wspomnienie o kilku rocznej dominacji na rynku.

Dlaczego to tym piszę? Znalazłem podsumowanie gier wspierających Glide i wzięło mnie na sentymenty… Quake, Carmageddon a nawet Unreal… to były czasy 🙂

Co by było gdyby 3dfx nie został przejęty przez Nvidię… Ehhh… Niestety szereg błędnych decyzji i rozrzutność sprawiły, Ĺźe teraz mamy obecnie jedynie dwĂłch producentĂłw kart graficznych ktĂłrzy sie liczą na rynku.

Jeśli masz gdzieś jakąś starą grę przeznaczoną dla Glide a nie posiadasz juĹź komputera z Voodoo na pokładzie to moĹźesz ją uruchomić za pomocą specjalnych programĂłw tzw. “Glide wrappers“.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *